2017
Mosonszolnoki Általános Iskola
Tartalomjegyzék
III. A
tanulói jogok gyakorlásának szabályai
VIII. A
tankönyvellátás szabályai
IX. Iskolai
mulasztás és igazolás szabályai
X. A
számonkérés, értékelés formái, a házi feladat adásának alapelvei
XI. Jutalmazási
– és fegyelmező eljárások
XII. Az
iskola tisztségviselői
XIII. Érvényességi rendelkezések, legitimáció
Szeretnénk,
ha minden tanulónk:
-
Felelősséggel kapcsolódna be a rá
háruló feladatok megvalósításába, védené az iskola becsületét, gazdagítaná
hagyományait, óvná a közösség tulajdonát, saját és társai testi- és lelki épségét.
-
Ismerné a Himnuszt és a Szózatot.
Viselkedésével megadná a tiszteletet nemzeti jelképeinknek és Himnuszunknak.
-
Tiszteletben tartaná az intézmény
vezetőit, pedagógusait, alkalmazottait, tanulótársait, és emberi méltóságukat,
jogaikat nem sértené.
-
Az iskola ünnepélyein, hivatalos
rendezvényein alkalomhoz illő öltözetben aktív közreműködéssel, fegyelmezetten
venne részt, az iskola nyakkendőjét viselné.
-
Ruházata tiszta, rendezett, az
életkornak megfelelő lenne.
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi
CXC. törvény (a továbbiakban köznevelési tv.) és végrehajtási
rendeleteiben (20/2012.
(VIII.31.) EMMI r.) foglaltak érvényre juttatása, különösen a
zavartalan iskolai élet biztosítása, a gyermeki, tanulói jogok és kötelességek érvényesülése
- és az iskola, által elvárt viselkedés szabályainak betartása érdekében a Mosonszolnoki Általános Iskola
nevelőtestülete a törvény felhatalmazása alapján a következő Házirendet fogadta
el.
Megállapítani:
a jogszabályban meghatározott
tanulói jogok és kötelességek gyakorlásának szabályait,
az iskolai munkarenddel, a tanórai
és a tanórán kívüli foglalkozások rendjével kapcsolatos szabályokat,
az iskolához tartozó területek
használatával kapcsolatos szabályokat,
a menzai térítési díj fizetésének
szabályait,
az iskola által elvárt viselkedési
normákat.
A nevelőtestület által
meghatározott Házirend biztosítja az intézmény közösségi életének szervezését,
és az értékek közvetítését. A Házirend elősegíti iskolánk nevelő és oktató feladatainak
ellátását, ezért betartása kötelező az iskolaközösség tagjai számára. A Házirend
– az intézmény tanévenkénti munkatervével együtt – az alábbiakban szabályozza
az iskola belső rendjét.
Iskolánk diákja
kulturált, udvarias és segítőkész magatartással tartsa be mindenkor a
társadalmi együttélés szabályait, viselkedjen méltóan intézményünk hírnevéhez.
A tanuló védje az iskola becsületét, gazdagítsa hagyományait, óvja a közösség
tulajdonát.
A Házirend hatálya kiterjed
a Mosonszolnoki Általános
Iskola tanulóira, pedagógusaira, az iskola más alkalmazottjaira, azokra a
szülőkre (gondviselőkre), akik az iskola tanulóinak törvényes képviselőiként
gyakorolnak jogokat, illetve teljesítenek kötelezettségeket az intézményben, és
mindazokra, akik az intézmény területén valamely okból tartózkodnak.
A diák iskolán kívüli
magatartását a Házirend nem szabályozza, ezért (jogilag is) a szülő felelős,
azonban a Házirend elvárásait az intézményi közösség az iskolán kívül is
mértékadónak tartja.
A Házirend betartása az
érintettek számára kötelező, megsértésük fegyelmi vétség lehet, ami fegyelmi
eljárást vonhat maga után.
A Házirend a
könyvtárban, az iskola honlapján (http://www.msziskola.hu) minden diák, szülő,
pedagógus számára olvasható. A
tantermekben a diákokra vonatkozó szabályok összessége kerül kifüggesztésre.
A Házirendre vonatkozó jogszabályok, jogi információs források a könyvtárban, az igazgatói irodában, a tanári szobában hozzáférhetők.
A Házirend teljes
szövege az iskola honlapján (http://msziskola.hu) elolvasható, kérésre egy nyomtatott
példányát a szülőknek, át kell adni. A Házirend tudomásul vételét a szülők
aláírásukkal igazolják.
Az intézményi Házirend
tervezetét a nevelők, a tanulók, és a szülők javaslatainak figyelembe vételével
az intézmény igazgatója készíti el. Az iskolára vonatkozó tervezetet
megvitatják a harmadik-nyolcadik évfolyamos osztályok, és véleményüket küldötteik
útján eljuttatják az iskolai Diákönkormányzat vezetőségéhez.
A Diákönkormányzat
vezetősége a véleményeket összesíti, és erről tájékoztatja az intézmény
igazgatóját. Az 1-2. évfolyamos tanulók a Házirendről kialakított véleményüket
osztályfőnökük útján juttatják el a Diákönkormányzat vezetőségéhez.
A tervezetet megvitatják
a nevelők munkaközösségei, és véleményüket eljuttatják az intézmény
igazgatójához.
A Házirend tervezetéről
az intézmény igazgatója beszerzi a Szülői Munkaközösség véleményét.
Az intézmény igazgatója
a tanulók, a nevelők, a szülők véleményének figyelembe vételével elkészíti a Házirend
végleges tervezetét. A Házirend elfogadása előtt az intézmény igazgatója
beszerzi a Diákönkormányzat egyetértését, valamint a Szülői Munkaközösség
véleményét az elkészített tervezettel kapcsolatban.
A tanuló és a
magántanuló a köznevelési tv. alapján az iskolával tanulói jogviszonyban áll. A
tanulói jogviszony felvétel vagy átvétel útján keletkezik. A felvétel és az
átvétel jelentkezés alapján történik.
Amennyiben a jelentkező
nem az iskola beiskolázási körzetébe tartozik, a felvételről vagy átvételről az
iskola igazgatója az alábbi szempontok figyelembe vételével dönt:
a szülő a helyi
iskolában dolgozik,
a testvér már az
intézmény tanulója – rangsor az alapján, aki a legrégebben tanul itt, az előnyt
élvez,
ideiglenes
lakcíme van Mosonszolnokon,
a szülő
helyben dolgozik,
a jelentkező
a helyi óvodába járt.
A tanulói jogviszony a
beíratás napján jön létre. A tanuló a tanulói jogviszonyon alapuló jogait a
beíratás időpontjától kezdve gyakorolhatja. Az iskolába felvett tanulók
osztályba vagy csoportba való beosztásáról- a nevelőtestület véleményének
kikérésével- az igazgató dönt.
A tanuló az iskola
magasabb évfolyamába akkor léphet, ha az előírt tanulmányi követelményeket
sikeresen teljesítette. Az iskola magasabb évfolyamába lépő tanulót nem kell
beíratni.
A második-nyolcadik
évfolyamba jelentkező tanulóknak matematikából, magyar nyelv- és irodalomból,
német nyelvből (ha az adott évfolyamon a tantervben szerepel) szintfelmérőt
kell tennie. (kell-e?)
Megszűnik a tanuló
tanulói jogviszonya:
az iskolai
tanulmányok befejezésekor,
önkéntes
iskolaválasztás miatt,
ha a tanuló az
iskola kötelező foglalkozásairól a jogszabályban meghatározott időnél
igazolatlanul többet mulasztott,
a „Kizárás az iskolából” fegyelmi határozat
jogerőre emelkedésének napján.
A tanulói jogviszonyt az
iskola megszüntetheti:
súlyos fegyelmi
vétség miatt, vagy
a
tankötelezettség megszűnésekor.
Az eljárási szabályokat,
jogkövetkezményeket, az iskola kötelezettségeit az iskolai SZMSZ tartalmazza. A
tanulói jogviszony megszűnésének időpontját a köznevelési tv. szabályozza.
Az iskola diákja:
egészséges
környezetben, adottságainak, képességeinek megfelelő nevelésben és oktatásban
részesüljön,
személyiségét
tiszteletben tartsák,
fizikailag,
lelkileg, érzelmileg biztonságban érezhesse magát az iskolában,
érdemi
tájékoztatásban és érdekvédelemben részesüljön.
Az egyes jogkörök gyakorlásával (véleményezési, egyetértési, döntési) a Diákönkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata foglalkozik.
A tanuló jogai
gyakorlása közben nem sértheti társai, pedagógusai, szülei, az iskola dolgozói
emberi méltósághoz és a tanuláshoz való jogát. A tanuló saját jogait addig
érvényesítheti, míg mások jogait ezzel nem sérti.
Az
iskola diákja:
Elvárt
viselkedési szabályok:
Udvarias viselkedés.
Napszaknak megfelelő köszönés.
A jó ízlésnek és életkornak megfelelő
öltözködés.
Ünnepélyeken ünnepi öltözet (fehér
ing/blúz, sötét nadrág/szoknya, nyakkendő) viselése.
A tantermek tanítási időn kívül és
az óraközi szünetekben vagyonvédelmi okokból zárva vannak.
A tantermeket reggel 745-kor
a nevelők nyitják és felügyeletet biztosítanak az első óra kezdetéig, a
felelősök bekapcsolják és beállítják az interaktív táblákat. Az órák végén az
osztálytermeket kulcsra zárják.
Tanteremben diák tanítási órán
kívül csak pedagógus engedélyével tartózkodhat.
Az informatika terem és a
Sportcsarnok használati rendjét a szaktanárok az első tanórákon közlik a
tanulókkal. Ezekben a termekben csak pedagógus felügyelete mellett
tartózkodhatnak diákok.
Az ebédlőben tanuló csak a
felügyeletet biztosító nevelő jelenlétében tartózkodhat. Az ebédlőben mindenki
köteles betartani a társas étkezés szabályait.
Az iskola udvarán elhelyezett
játékokat és a sportpályát diákok iskolaidőben használhatják.
Az iskola egész területén tilos a
dohányzás, a szeszesital fogyasztása és egyéb egészségkárosító hatású anyagok
(pl. kábítószerek) használata.
Nem a tanítási órákhoz tartozó
tárgyakat, játékokat az iskolába hozni tilos! Pl.: kártya, tökmag, napraforgó,
rágógumi, rádió, magnó, mobiltelefon stb..
Az iskolába hozott
értéktárgyakért, ékszerekért felelősséget nem vállalunk. Testnevelés órán ezek
használata a balesetveszély miatt tilos!
A tanuló személyes tárgyaiért
saját maga felel.
Az udvari kaput egész
nap zárva tartjuk.
Az iskola nyitva tartása: 715
- 1600.
Csengetési rend:
óraszám |
tanítási óra |
szünet |
a szünet időtartama: |
1. |
800
– 845 |
845
– 855 |
10
perc |
2. |
855
– 940 |
940
– 950 |
10
perc |
3. |
950
– 1035 |
1035
– 1045 |
10
perc |
4. |
1045
– 1130 |
1130
– 1140 |
10
perc |
5. |
1140
– 1225 |
1225
– 1300 |
35
perc, ebédszünet |
6. |
1300
– 1345 |
1345
– 1350 |
5
perc |
7. |
1350
– 1435 |
1435
– 1440 |
5
perc |
8. |
1440
– 1525 |
|
|
Az iskola 700-tól az utolsó foglalkozást követő
10 percig biztosít felügyeletet a tanulók számára.
A tanítás előtt, valamint az
óraközi szünetekben a tanulók jó időben az udvaron, rossz idő esetén a
folyosókon, illetve a tantermekben tartózkodnak (az ügyeletes tanár döntése
alapján). A nevelői szoba előtti folyosórészen tanuló nem tartózkodhat, az
oldal bejáratot és a hozzá tartozó lépcsőt csak menekülési útvonalként
használhatja.
A szülők gyermekeiket csak a
bejáratig kísérhetik, a tanítást követően ott várhatják meg őket.
A kerékpárral érkező tanulók
kerékpárjaikat lezárva az iskola területén található tárolóba helyezik el,
értük az iskola felelősséget nem vállal. Az iskola területén kerékpározni
tilos.
A talált tárgyakat az ügyeletes
nevelőnek kell leadni. Az elveszett tárgyak után a nevelői szobában lehet
érdeklődni.
A tanórán kívüli foglalkozásokra
(szakkör, tömegsport, napközi, tanulószoba, stb.) a diákok a szülők aláírásával
jelentkezhetnek. Az iskola által indított tanórán kívüli foglalkozásokon a
részvétel önkéntes, de a jelentkezés után már ugyanúgy kötelező, mint a
tanítási órán, tehát a hiányzást igazolni kell.
A menzások 7 órától az ebédlőben reggeliznek,
ahová az ügyeletes nevelő kíséri át őket.
Az ebédszünet 1225-1300-óráig
tart.
A napközis foglalkozás az utolsó
tanítási óra végétől 16 óráig tart.
A tanuló a szülő (gondviselő)
kérésére, az osztályfőnök engedélyével esetenként korábban eltávozhat.
A menzai térítési díjakat az
Önkormányzat határozza meg.
Az esetleges kedvezményeket és
azok mértékét az Önkormányzat Szociális Bizottsága rászorultsági alapon
határozza meg.
Az étkezési igényeket az
élelmezésvezető az osztályfőnökök segítségével az első tanítási napon felméri.
A térítési díjat az iskolatitkárnál
kell kiegyenlíteni a nála meghatározott időpontokban.
Hiányzás esetén az étkezés
lemondása a szülő/gondviselő kötelessége.
Az adott napra vonatkozóan az
étkezés lemondásának a megelőző nap 12 óráig meg kell történnie, különben az
étkezést ki kell fizetni. A kifizetett ételt hozzátartozó helyben
elfogyaszthatja, vagy az étterem által biztosított ételhordóban elviheti. Az ételhordó
árát az étterem felszámítja.
A tanuló által iskolai keretben készített
alkotások amennyiben azok zsűrizettek és jelentős vagyoni értéket képviselnek a
tanulót illetik, róluk az iskola másolatot készíthet, és azt az iskola
területén kiállíthatja.
A kis értékű, iskolai
foglalkozásokon készített alkotások az iskola tulajdonát képezhetik.
A tankönyveket tanulóink minden tanévben ingyenesen kapják. A tankönyvek állagát kötelesek megőrizni, mert azokat tanév végén visszaszedjük. Akik saját tulajdonú tankönyvet szeretnének, az iskola tájékoztatást ad annak beszerzési módjáról.
Ha a tartós tankönyvek használhatatlan állapotba kerülnek a szülő köteles a kárt megtéríteni, az új könyv beszerzéséről az iskola tájékoztatást ad.
Hiányozni csak betegség vagy egyéb
indokolt esetben szabad, a hiányzást igazolni kell.
A hiányzás első napján a szülő
értesíti az iskolát telefonon, személyes bejelentéssel, vagy írásban.
A mulasztást a tanuló az iskolába
érkezést követő egy héten belül (5 tanítási nap) igazolja.
Évente
3 napot a szülő, a további hiányzásokat az orvos igazolhatja. Június hónapban szülői igazolásokat
már nem fogadunk el.
A 3 egybefüggő napot és ezt
meghaladó rendkívüli hiányzást - üdülés, hosszabb utazás, stb. - az igazgató
engedélyezhet.
A késések percei összeadódnak, 45
perc egy igazolatlan óra. A késést az ellenőrzőbe be kell írni.
Az igazolatlan hiányzás fegyelmi
intézkedést von maga után.
Egy igazolatlan hiányzás után a szülőt
levélben értesítjük, és az adott hónapban a magatartás jegyet egy fokozattal
csökkenteni kell.
Öt összegyűlt igazolatlan óra
osztályfőnöki intőt von maga után.
Ha az igazolatlan hiányzás eléri a
10 órát, az igazgató értesíti a Gyermekjóléti Szolgálatot és igazgatói figyelmeztetést
von maga után.
Ha az igazolatlan hiányzás eléri a
30 órát, értesíteni kell a szabálysértési hatóságot és igazgatói intőt von maga
után.
Ha az igazolatlan hiányzás eléri
az 50 órát, értesíteni kell az illetékes kormányhivatalt, illetve a jegyzőt és fegyelmi
eljárást kell kezdeményezni.
Szakköri, tanulószobai hiányzásról
is szülői igazolást kell hozni, ellenkező esetben ez is igazolatlan órának
számít.
Az igazolásokat a hiányzás utáni 5
tanítási napon belül fogadhatja el az osztályfőnök.
A tanítók, a szaktanárok
szóban, írásban és interaktív módon, valamint gyakorlatban kérhetik számon tanulóikat. Első osztályban
és 2. évfolyamon félévkor szöveges értékelés történik. Az osztálytanító az
előkészítő időszak végén, novemberben, félévkor és év végén szöveges formában
értékeli a tanulókat. A többi évfolyamon a pedagógus diagnosztizáló, fejlesztő
és minősítő értékeléssel élhet.
Az értékelés legyen
objektív, hiteles, megbízható. Egy tanítási napon egyetlen osztály sem kötelezhető
2-nél több témazáró dolgozat megírására. Az osztály diákképviselője
figyelmezteti a nevelőt, ha ettől eltér. A megíratott dolgozatot a tanuló
mielőbb, de legkésőbb 2 munkahéten belül kijavítva és értékelve kapja kézhez.
A témazárók írásának
időpontját 1 héttel előbb be kell jelenteni.
Az értékelés 1-5 osztályzatokkal történik. A témazárók jegyei piros színnel kerülnek az értékelő naplóba, és az átlag kiszámításánál kétszeres szorzóval szerepelnek.
1-4. osztályokban a havonta esedékes magatartás és szorgalom értékelést az adott osztályban tanító pedagógusok és a tanulócsoport véleményének meghallgatásával az osztályfőnök végzi.
5-8. osztályokban a havonta esedékes magatartás és szorgalom értékelést az adott osztályban tanító pedagógusok osztályzatai alapján, a tanulócsoport véleményének meghallgatásával az osztályfőnök végzi.
A tanév végi jutalmazásnál:
„kitűnő” a tanuló tanulmányi
munkája, ha csak 5 (jeles) osztályzata van,
„jeles” a tanuló tanulmányi
munkája, ha osztályzatainak átlaga legalább 4,75.
A tanuló elemi kötelessége, hogy
házi feladatát a pedagógus útmutatása alapján hiánytalanul elkészítse.
A házi feladatok segítsék elő a
szülők tájékoztatását gyermekük iskolában végzett munkájáról, az iskolában
folyó munkáról!
A házi feladat hiányát a szaktanár
saját tantárgyához kialakult pedagógiai gyakorlatához igazodva értékeli,
illetve szankcionálja. (Elégtelennel is minősítheti.)
A házi feladat az órai munkára
épülő, elsősorban gyakoroltató- és gyűjtőmunka.
Mennyiségi irányelv: egy közepes
képességű tanuló számára a feladat elvégzése (írásbeli, szóbeli együttesen)
átlagban ne haladja meg tantárgyanként a 20-30 percet. Ez alól kivétel az
összegző számonkérések előtti felkészülés.
Hétvégére is adunk házi feladatot,
de nem többet, mint a hét közben szokásos mennyiség.
A napközis kollégák folyamatosan
tájékoztassák a pedagógusokat a házi feladatok mennyiségéről, azok megoldásáról
egyénre szabottan is!
A házi feladatok mindig kerüljenek
ellenőrzésre!
Az el nem készített, illetve
hibás, hiányos házi feladat értékelésekor különbséget kell tenni a mulasztás
okai szerint!
Az önálló kutatómunkát, a kötelező
tananyagon kívüli ismereteket kívánó feladatok elvégzését – a befektetett munka
arányában – jutalmazni kell.
Tanítási szünet idejére legfeljebb
annyi kötelező házi feladat adható, amennyi egyik óráról a másikra szokásos.
A nagyobb elmélyülést, több időt
igénylő feladatok kitűzésekor (könyvtári vagy internetes kutatómunka,
képzőművészeti alkotás, technikai eszköz készítése) az elkészítés határidejét
különös gonddal, a tanulók egyéb kötelezettségeire tekintettel kell
megállapítani.
A tantervi anyagot meghaladó mennyiségű vagy mélységű ismereteket kívánó
feladatokat (pl. versenyfeladatok) csak annak a diáknak lehet kötelezően
előírni, aki a versenyzést, illetve az önálló kutató vagy más jellegű
alkotómunkát önként vállalta.
Iskolánk dicséretben részesíti, illetve jutalmazza azt a tanulót, aki képességeihez mérten:
tanulmányi munkáját kiemelkedően
végzi,
eredményesen szerepel tanulmányi
versenyeken,
kitartó szorgalmat, vagy
példamutató magatartást tanúsít,
eredményes kulturális
tevékenységet folytat,
kimagasló sportteljesítményt ér
el,
jól szervezi és irányítja a
közösség életét.
A kiváló eredményeket elért
tanulókról a Mosonszolnoki Hírmondóban, az iskola honlapján is beszámolunk,
illetve az iskolai hirdetőtáblán is szerepeltetjük.
tanév
közben:
Tanítói/szaktanári dicséret
versenyen, műsorban való részvételért.
Osztályfőnöki dicséret minden
iskolán kívüli versenyen elért helyezésért, rendezvény, program szervezésében
való részvételért.
Igazgatói dicséret folyamatosan
kimagasló teljesítményért, országos, megyei versenyen elért helyezésért.
Alkalmanként az igazgató
nagyszünetben szóbeli dicséretben részesíti a tanulók nyilvánossága előtt, akik
arra érdemesek.
tanév
végén:
A tanító/szaktanár javaslatára a
bizonyítványban szerepelhet:
„jeles”
helyett „kitűnő”, ha a tanuló az adott tantárgyból az egész tanévben csak 5 (jeles)
osztályzatot kapott,
„tantárgyi
dicséret xy tantárgyból”.
A „kitűnő” tanulók oklevelet és
jutalomkönyvet kapnak. Lásd: IX.1.
A „jeles” tanulók oklevelet kapnak
és jutalomkönyvet kaphatnak. Lásd: IX.1.
Megyei, vagy országos tanulmányi -
sport versenyre bejutott tanuló jutalomkönyvet, vagy tárgyjutalmat kaphat,
illetve oklevelet kap.
Az a tanuló, aki kettőnél több
tantárgyból, illetve háromnál több versenyen vett részt jutalomkönyvet, vagy
tárgyjutalmat kaphat, illetve oklevelet kap.
A „példamutató magatartásáért és
kitartó szorgalmáért” oklevelet és/vagy jutalomkönyvet kaphat a tanuló a
tantestület határozata alapján.
Kiemelkedő sporttevékenységért és
közösségi munkáért a tanuló tárgyjutalomban részesülhet.
„Nevelőtestületi
dicséret” a kimagasló tanulmányi munka és teljesítmény jutalma, mely a
bizonyítványba is bejegyzésre kerül. Negyedik és nyolcadik évfolyam végén adható.
Az előző félévi eredményéhez
képest két vagy több tárgyból javított tanuló tárgyjutalmat kaphat.
A jutalmazottakat a szaktanárok véleménye alapján
az osztályfőnök javasolja. A munkaközösség-vezető az osztályfőnökök listáit
összesíti, és a munkaközösség elé tárja. A jutalmazottakról a munkaközösség
szavazással dönt. Szavazategyenlőség esetén az osztályfőnök szavazata dönt.
Az iskolai büntetések
kiszabásánál a fokozatosság elve érvényesül, amelytől indokolt esetben a vétség
súlyosságától függően el lehet térni. A büntetést írásba kell foglalni, és azt
a szülő tudtára kell adni!
Legvégső esetben az
igazgató az osztályfőnök javaslata alapján a szülőknek javasolhatja gyermekük
más iskolába való átíratását, ha a tanuló iskolánk rendjének elfogadására
írásbeli figyelmeztetés ellenére sem törekszik, magatartása veszélyezteti más
tanulók testi és lelki egészségét, az osztályközösség rendjét, az nevelő -
oktató munka minőségét.
Azt a tanulót, aki:
a tanulmányi kötelezettségeit
folyamatosan nem teljesíti,
a Házirend előírásait megszegi,
árt az iskola hírnevének büntetésben
lehet részesíteni.
Fegyelmi vétségek:
Az iskola területének tanítási
időben engedély nélküli elhagyása.
A tanórán étel/ital fogyasztása.
A tanuláshoz nem szükséges és
előírt eszközök tanórára hozása, használata.
Tiszteletlen viselkedés társaival,
nevelőivel, felnőttekkel.
A trágár beszéd.
Súlyos fegyelmi
vétségek:
Tanórai munka szándékos, ismétlődő
zavarása.
Lelki és testi terror, agresszió,
verekedés.
A lopás.
Jelentős kárt okozó szándékos
rongálás.
Az iskolában vagy iskolai
rendezvény alkalmával bármi csekély mértékű szeszesital, kábítószer fogyasztása,
dohányzás.
Ellenőrző hamisítása, átírása.
Igazolatlan hiányzás.
Társadalom, vagy csoportellenes
cselekedet (pl. bombariadó).
Büntetési fokozatok:
Szaktanári figyelmeztetés:
a Házirend megszegése, fegyelmi vétség esetén.
Osztályfőnöki figyelmeztetés: a
Házirend megszegése, fegyelmi vétség esetén, 3 szaktanári figyelmeztetés után.
Osztályfőnöki intő: ismétlődő
Házirend megszegése, fegyelmi vétség esetén.
Osztályfőnöki rovó: ismétlődő
Házirend megszegése, fegyelmi vétség, súlyos fegyelmi vétség esetén.
Igazgatói figyelmeztetés:
a súlyos fegyelmi vétség esetén.
Igazgatói intő:
az ismétlődő súlyos fegyelmi vétség esetén.
Igazgatói rovó: sorozatosan,
visszatérően súlyos fegyelmi vétség esetén.
Ha a tanuló a kötelességeit vétkesen és súlyosan megszegi, fegyelmi eljárás alapján, írásbeli határozattal fegyelmi büntetésben részesíthető. A fegyelmi eljárás megindítása és lefolytatása kötelező, ha a tanuló maga ellen kéri. Kiskorú tanuló esetén e jogot a szülő gyakorolja.
A fegyelmi büntetés lehet
a)
megrovás,
b)
szigorú megrovás,
c)
meghatározott kedvezmények,
juttatások csökkentése, megvonása,
d)
áthelyezés másik osztályba,
tanulócsoportba vagy iskolába,
e)
eltiltás az adott iskolában a
tanév folytatásától,
f)
kizárás az iskolából.
A fegyelmi büntetéseket (személyiségi jogok megsértése
nélkül) az igazgató nevelő célzattal ismerteti a tanulóifjúsággal alkalmanként
a nagyszünetben.
Intézményi – DÖK, SZM -
döntés szerint a szülői szervezet és a Diákönkormányzat közösen működteti a
fegyelmi eljárás lefolytatását megelőző egyeztetető
eljárást, melynek célja, a kötelességszegéshez elvezető események
feldolgozása, értékelése, ennek alapján a kötelességszegő és a sértett közötti megállapodás
létrehozása a sérelem orvoslása érdekében. Az egyeztető eljárás megszervezésére
akkor van mód, ha a tanulói kötelességszegés meghatározott személlyel szemben
valósul meg, nincs helye az egyeztető eljárásnak, ha a kötelességszegésnek
nincs sértettje.
Az egyeztető eljáráson
részt vesznek:
kiskorú sértett tanuló és szülője;
kiskorú kötelességszegő tanuló és
szülője;
SZM által delegált szülő/k – aki/k
egyben ellátják az írásos dokumentálást;
DÖK diákvezető vagy delegált DÖK
tag.
Az egyeztető eljárás
rendje:
Nevelőtestületi döntés a fegyelmi
eljárás megindításáról.
A fegyelmi eljárás megindításáról
szóló értesítés kiküldése a szülőnek. A fegyelmi eljárás megindításáról szóló
értesítésben a kötelességszegő kiskorú szülőjének figyelmét fel kell hívni arra,
hogy igénybe veheti az egyeztető eljárást.
A 2. pontban leírtakkal
párhuzamosan a szülői egyetértő hozzájárulás bekérése.
A tanuló, kiskorú tanuló esetén a
szülő – az értesítés kézhezvételétől számított öt tanítási napon belül –
írásban bejelentheti, ha kéri az egyeztető eljárás lefolytatását.
A fegyelmi eljárást folytatni
kell, ha az egyeztető eljárás lefolytatását nem kérik, továbbá ha a bejelentés
iskolába történő megérkezésétől számított tizenöt napon belül az egyeztető
eljárás nem vezetett eredményre.
Ha a kötelességszegő és a sértett
az egyeztetési eljárásban megállapodott a sérelem orvoslásában, közös
kezdeményezésükre a fegyelmi eljárást a sérelem orvoslásához szükséges időre,
de legfeljebb három hónapra fel kell függeszteni.
Ha a felfüggesztés ideje alatt a
sértett, kiskorú sértett esetén a szülő nem kérte a fegyelmi eljárás
folytatását, a fegyelmi eljárást meg kell szüntetni.
Ha a sérelem orvoslására
kötött írásbeli megállapodásban a felek kikötik, az egyeztető eljárás
megállapításait és a megállapodásban foglaltakat a kötelességszegő tanuló
osztályközösségében meg lehet vitatni, illetve a Házirendben meghatározott
nagyobb közösségben nyilvánosságra lehet hozni.
Az írásos dokumentáció
az intézmény irattárába kerül, amiért a delegált SZMK tag/ok felel/ nek.
Az ügyeletes tanulók és a
hetes az iskola tisztségviselői, akik a Házirend biztosítása érdekében
felelősségteljes szolgálatot látnak el hetenkénti beosztásban a kijelölt
helyen.
Az
ügyeletesek beosztását az osztályfőnök készíti el, és ismerteti a tanulókkal.
Első félévben a 8. osztály, második félévben a 7. osztály látja el az
ügyeletet. Tevékenységüket az ügyeletes tanár szervezi, irányítja, ellenőrzi.
Az ügyeletes tanulók segítik az ügyeletes nevelők munkáját.
Az
ügyelet 730-tól az utolsó tanórát megelőző óraközi szünet
végéig tart.
Tanítás előtt, óraközi szünetekben
és tanítás után ügyel a Házirend betartására a folyosón, tantermekben, WC-ben!
Az udvar felőli bejárati ajtónál
tartózkodik, bevonuláskor ellenőrzi a rendet.
A Házirend előírásait megszegő
tanulókat figyelmezteti, közli az ügyeletes nevelővel a vétségeket.
Becsengetéskor ügyel arra, hogy
diák már ne tartózkodjon a WC-ben.
Jelenti a létszámot és a
hiányzókat.
Az órakezdet után 10 perccel jelzi
a tanár hiányát a tanári szobában.
A tanítás befejezésekor, illetve
tanteremcserénél ellenőrzi a tisztaságot.
A tanítás befejezése után bezárja
a tanterem ablakait és lekapcsolja a villanyt.
A károkozást jelenti az
osztályfőnöknek.
Jelen Házirend 2014.
szeptember 1-én lép hatályba, ezt követően határozatlan időre szól. Ezzel
egyidejűleg hatályát veszti az előző dokumentum.
Felülvizsgálatára az
igazgató utasítására bármikor, egyébként 2016. májusában kerül sor. A Házirend
felülvizsgálatát a Mosonszolnoki Általános Iskola igazgatójánál lehet
kezdeményezni, aki indokolt esetben elrendeli azt.
A Házirend módosítását
kezdeményezheti
Intézményi Tanács
Minden javaslat várakozási ideje három hónap.
A Házirend jóváhagyott
változata megtekinthető
a fenntartónál,
Véleményezte
...................................................… |
|
...................................................… |
Diákönkormányzat |
|
Szülői
munkaközösség |
...................................................… |
|
|
Intézményi
Tanács |
|
|
Elfogadta a nevelőtestület a ……………. számú nevelőtestületi határozatával, ….. igen
szavazattal, tartózkodás és ellenszavazat nélkül.
intézményvezető